Osallistu keskusteluun Twitterissä #uusijuoni
Ratkaisu

Käänteinen oppiminen miettii oppimisen uudelleen

Useimmat asiat opitaan koulussa edelleen siten, että opettaja selittää asian, jonka jälkeen oppilaat saattavat itsenäisesti tehdä kotitehtäviä ja ryhmissä selvitystehtäviä. Käänteisessä oppimisessa selittämisen tekee oppimateriaali, ja harjoitukset tehdään koulussa.

Khan Academy on kehittänyt käänteisen oppimisen malliin sopivan oppimateriaalin matematiikan, fysiikan ja kemian koulukursseihin. Khan Academyn perustanut Salman Khan kertoo koko konseptin lähteneen siitä, että hän opetti toisella puolella USA:ta asuneelle serkulleen matematiikkaa vapaa-ajallaan. Hän keksi laittaa opettamansa asian Youtubeen, jonka jälkeen hän alkoi saada viestejä tuntemattomilta ihmisiltä siitä kuinka paljon apua oppimiselle videoista oli ollut.

Nykyään oppimismateriaaleja käyttää kymmenen miljoonaa oppilasta joka kuukausi. Jokaisesta koulukurssiin liittyvästä asiasta on esitys videomuodossa, jossa opettajan ääni ja piirroskuvitus selittävät asian. Jokaiseen aiheeseen liittyy myös tietokoneella tehtäviä harjoituksia. Opettaja voi seurata kunkin oppilaan etenemistä ja onnistumista harjoituksissa omalla tietokoneellaan. Lisäksi opettaja voi kohdistaa henkilökohtaisen huomionsa niihin oppilaisiin ja aiheisiin, joissa apu on tarpeen. Videomuodossa olevissa oppimateriaaleissa oppilas voi kelata takaisin kohtaan, jota ei ymmärrä tai hyppiä yli sellaisia kohtia, jotka osaa jo. Suomessa vastaavan opetusmetodin kehittämisessä pisimmällä lienee Otavan Opisto.

 

Linkit:

Maa, jossa kaikki rakastavat oppimista (Sitran julkaisu)

Otavan opiston apaja –sivusto (verkkosivusto)

Salman Khan: Let's use video to reinvent education (TED-puhe)

Teaching for Tomorrow: Flipped learning (Youtube-video)

comments powered by Disqus